Te koop - Auto's

Citroen SM

Gepost op:
21-08-2020
Merk:
Type:
SM
Bouwjaar:
1971
Prijs:
€ 39.950
Details:
- English & German below -

- It's not about the arrival, it's about the journey. – Citroen

Citroen gaf in 1966 Robert Opron de opdracht een stijlvolle, comfortabele auto voor lange afstanden te creëren. In 1968 nam Citroen de fontein van Neptunus in Maggiore over Maserati.
Waarom? Vanwege de uitermate betrouwbare... uh.., snelle motoren! De motor uit de Maserati Merak werd dusdanig afgesteld dat het koppel vooral onderin aanwezig was, waardoor je ongelofelijk comfortabel kon zoeven.
En vooral dat laatste, namen ze erg serieus. Ze monteerde bij de Citroen SM een 90 liter benzine tank en dankzij haar druppelvormige ontwerp en weinig luchtinlaten kwam haar Cw-waarde op slechts 0.26. De Veyron zit op 0.36, for your reference.

De SM was ver voor haar tijd uit. Zo introduceerde Citroen de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, koolstof/glasvezelcomposiet wielen en de verre voorloper van een (goede) regensensor. Ook het comfort in de Citroen was impressionnante, functionerend met de hydropneumatische-niveauregeling. Dit systeem regelt ook het remsysteem. In het begin is het even wennen met het 'paddenstoeltje' als rempedaal, wij zaten met onze neus tegen de voorruit. Maar Het went! Daarmee was het wel het krachtigste- en meest veilige remsysteem uit die tijd!

Die van ons is uiteraard weer een beetje éxtra bijzonder. Haar donkergrijs/blauwe kleur geeft de SM precies genoeg body. Het donkerbruine lederen interieur, wat deels vernieuwd is, sluit hier prachtig op aan. De onderhoudshistorie is gedeeltelijk aanwezig en ze heeft altijd op verwarmde vloer geslapen bij haar laatste eigenaar. Jay Leno, Bill Wyman, Carlos Santana gingen je voor. Jij hoort ook in dat rijtje, vind je ook niet?

-

- It's not about the arrival, it's about the journey. - Lemon

In 1966 Citroen commissioned Robert Opron to create a stylish, comfortable car for long distances. In 1968 Citroen took over the fountain of Neptune in Maggiore Maserati.
Maserati. Why? Because of the extremely reliable... uh... fast engines! The engine of the Maserati Merak was tuned so that the torque was mainly present at the bottom, which made it incredibly comfortable to fly.
And especially that last one, they took it very seriously. She fitted the Citroen SM with a 90 litre petrol tank and thanks to her drop-shaped design and few air intakes her Cw-value came to just 0.26. The Veyron is at 0.36, for your reference.

The SM was way ahead of its time. Citroen introduced the speed-dependent power steering, carbon/glass fibre composite wheels and the distant precursor of a (good) rain sensor. Also the comfort in the Citroen was impressive, functioning with the hydropneumatic level control. This system also controls the braking system. In the beginning we had to get used to the 'mushroom seat' as a brake pedal, we sat with our nose against the windscreen. But you get used to it! That made it the most powerful and safest braking system of its time!

Ours is of course a bit extra special. Its dark grey/blue colour gives the SM just enough body. The dark brown leather interior, which has been partly renewed, fits in beautifully with this. The maintenance history is partly present and she always slept on a heated floor with her last owner. Jay Leno, Bill Wyman, Carlos Santana preceded you. You belong in that list too, don't you think?

-

- Es geht nicht um die Ankunft, es geht um die Reise. - Zitrone

1966 beauftragte Citroen Robert Opron mit der Entwicklung eines stilvollen, komfortablen Autos für lange Strecken. 1968 übernahm Citroen den Neptunbrunnen in Maggiore Maserati.
Maserati. Warum? Wegen der extrem zuverlässigen... äh... schnelle Motoren! Der Motor des Maserati Merak wurde so abgestimmt, dass das Drehmoment hauptsächlich im unteren Bereich vorhanden ist, wodurch er unglaublich komfortabel zu fliegen ist.
Und besonders den letzten haben sie sehr ernst genommen. Sie stattete den Citroen SM mit einem 90-Liter-Benzint...
Foto's:
1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop 1971 Citroën SM te koop
Contact:
Cool Classic Club
Energiestraat 3
1411 AN Naarden
Nederland
Tel. 0031 352031753