Te koop
Je bent hier: Oldtimers te koop > Oldtimer auto's > 1962 TVR Grantura

1962 TVR Grantura

€ 37.500
Delen

Advertentie

Referentie
TKV-368638
Publicatie
17-10-2023
Categorie

Kenmerken

Merk
Model
Grantura
Bouwjaar
1962
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 37.500

Beschrijving

Het eerste belangrijke model van TVR, de TVR Grantura, had een bijzondere ontstaansgeschiedenis. De oorsprong ligt in een order die bij TVR werd geplaatst door een Amerikaan uit New Hampshire genaamd Ray Saidel. Saidel vroeg Trevor Wilkinson om een chassis te ontwerpen voor een sportwagen aangedreven door een Coventry Climax FWA, die in de Verenigde Staten op de markt zou worden gebracht.

In 1955 ontwierp Wilkinson een buizenchassis met vierwielonafhankelijke ophanging. Hij leende eigenlijk van de Volkswagen Kever en gebruikte de torsiestang voorwielophanging en installeerde die aan de voor- en achterkant van de auto. De remmen en wielen zijn ook geleend van dit Duitse model. Deze coupé, die voorafging aan de TVR Grantura en Jomar werd gedoopt naar de voornamen van Saidels kinderen (JOhn en MARgaret), kreeg zijn carrosserie aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.

In 1957 werden de eerste TVR (pre-Grantura) Coupés afgeleid van dit chassis, waarvan er zes als roadster werden gebouwd. In tegenstelling tot de Jomars werden deze auto's uitgerust met Girling remmen en Dunlop wielen. De motoren waren Coventry Climaxes met een MGA versnellingsbak.

De TVR Grantura zoals wij die kennen, werd geïntroduceerd in 1958. Hij werd gebouwd op het buizenchassis van de Jomar, met een bijzonder stijve ophanging die niet geschikt was voor gebruik op de weg. De auto bood keuze uit verschillende motoren: 1,2-liter Coventry Climax FWE met MGA versnellingsbak (aanpasbaar met Level 2 of 3 kits), 1,2-liter Ford 100 E zijklepper met of zonder Shorrock compressor, en 1,5-liter MGA. Veel elementen zijn geleend van productiemodellen: BMC B Series differentieel, Ford stuurhuis, Ford Consul voorruit.

Het ontwerp van de polyester carrosserie van de Grantura is vrij origineel. Hoewel het in de loop der tijd evolueerde, bleef deze merkwaardige vorm de basis van TVR-modellen tot in de jaren 1970. De zeer korte wielbasis en minimale overhangen (de auto is niet langer dan 3,50 meter) beperken de styling, wat resulteert in een gestroomlijnd profiel en een verrassende achterkant. De Grantura valt ook op door zijn panoramische achterruit in plexiglas (doorzichtig plastic) en zijn gesloten achtersteven, waarbij het reservewiel alleen van binnenuit bereikbaar is. De smalle deuren maken de toegang tot de auto ook nogal lastig.

De rijeigenschappen van de TVR Grantura zijn echter uitstekend, dankzij de droge ophanging, het vederlichte gewicht van 660 kilo en de lage bodemvrijheid. Hij is uitgerust met grote Girling trommelremmen (vergelijkbaar met die van de Austin Healey 100-Six) en Dunlop spaakwielen die identiek zijn aan die van de Healey. Hij is met de hand gebouwd en kan vrijwel volledig op maat worden gemaakt. De productie kon de vraag echter niet bijhouden, waardoor TVR financiële problemen kreeg en er slechts honderd exemplaren van de Mk I werden gemaakt.

De Grantura evolueerde enigszins in 1960 en werd Mk II. De wijzigingen hadden voornamelijk betrekking op de mechanische aspecten, waarbij de meeste auto's de 1.588 cc, 80 pk motor van de MGA kregen. De carrosserie onderging ook kleine wijzigingen, waarbij de achterspatschermen opnieuw werden ontworpen.

Begin 1961 werden nog meer verbeteringen aangebracht aan de Mk II A, met als belangrijkste de standaard Girling schijfremmen. De aangeboden motoren waren de 1,3-liter Ford Classic, de 83 pk 1,2-liter Coventry Climax FWE of de 1622 cc motor uit de MGA Mk II, waarbij de laatste kon worden uitgerust met de HRG-Derrington aluminium cross-flow cilinderkop. De auto haalde snelheden tot 160 km/u. De Mk II en Mk IIA waren de grote commerciële successen van de Grantura-generatie, met 400 verkochte auto's.

Na een lange periode van inactiviteit werd het voertuig tussen 2012 en 2013 gerestaureerd door zijn vorige Duitse eigenaar. De carrosserie werd overgespoten in de originele Racing Green kleur en het interieur werd volledig vernieuwd. De stoelen, achterruit, zonnedak, banden en talloze kleine onderdelen zijn allemaal vervangen, net als het elektrische systeem. Op technisch gebied is alles volledig functioneel en origineel. De Ford Pre-Crossflow 1.500 cm³ motor ontwikkelt 64 pk, werkt perfect en geeft een prachtig, keelklank.

Meer info op Route59

Advertentie

Referentie
TKV-368638
Publicatie
17-10-2023
Categorie

Kenmerken

Merk
Model
Grantura
Bouwjaar
1962
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 37.500

Verkoper

Naam
Route59 SRL
Adres

Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
België

route plannen
Telefoon
+32475708091
E-mail
terug naar overzicht andere TVR oldtimers
Belgisch Brits Centrum - Britse oldtimers: verkoop, wisselstukken, onderhoud en restauraties
California Import - oldtimers uit Californië
Mistral Classics - premium classic cars - restauratie & onderhoud
Auctim online auctions
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Claeys - oldtimer onderdelen
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Catawiki online oldtimer veiling
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Red de Oldtimer
Oldtimer Glas Polijsten - krasverwijdering op oldtimer glas
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Claeys - oldtimer onderdelen
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Catawiki online oldtimer veiling
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Red de Oldtimer
Oldtimer Glas Polijsten - krasverwijdering op oldtimer glas
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers