Te koop
Je bent hier: Oldtimers te koop > Oldtimer auto's > 1973 Porsche 911 2.4 E

1973 Porsche 911 2.4 E

€ 59.950
Delen

Advertentie

Referentie
TKV-369839
Publicatie
23-11-2023
Categorie

Kenmerken

Merk
Model
Bouwjaar
1973
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 59.950

Beschrijving


Walk-around video

Laatste 911 met oorspronkelijke ontwerp; laatste uit de 911 F
Op papier sneller dan de Jaguar E-Type en de Lamborghini Miura; uitermate sportief, en toch luxueus
Zescilinderboxerharmonie van Porsche, pure verwennerij voor het trommelvlies
Lopend restauratieproject, stukken grotendeels aanwezig om af te werken
Matching numbers & colours
Chassis, omkadering en interieur volledig gerestaureerd en vernieuwd
Komt met echtheidscertificaat
Nieuw geleverd in Frankrijk; Europees model!

 

De Porsche 911 is dé uitzondering op de regel ‘mooie liedjes duren niet lang’. Deze tijdloze en luxueuze, doch sportieve, Duitser werd al in 1963 voorgesteld aan het grote publiek. Op heden worden ze nog steeds in relatief groten getale geproduceerd en er is een waaier aan varianten uit de grond gerezen, voor elk wat wils. Hoewel de 911 weleens gepreciseerd werd door de decennia heen, bleef het basisontwerp - dat, objectief, onevenaarbaar subliem is - schier onveranderd. Alleen Porsche kan dat niet te tippen, pragmatische en tijdloze design onderschreven worden.

De 911 is de opvolger van de Porsche 356 en werd ontworpen door Ferdinand Porsche, kleinzoon van de gelijknamige oprichter van Porsche, en werd in het najaar van 1963 voorgesteld aan het Duitse publiek op het autosalon van Frankfurt. In 1964 werden de eerste exemplaren geleverd aan klanten en dankzij groot succes werd al snel uitgebreid: een goedkopere 912 werd uitgebracht, een snellere 911S en de met rolbuizen voorziene en uiterst veilige cabriolet: de Porsche Targa. De Targa ontleent haar naam aan een Siciliaanse race die editie op editie werd gezegevierd door Porsche.

Oorspronkelijk zou deze wagen de Porsche 901 gaan heten, maar dat was buiten het Franse Peugeot gerekend, wiens typische modelnaam telkens een driecijferig getal was met telkens een 0 op de tweede positie. ‘Geen probleem’, besliste Porsche collegiaal, en men verving de 0 door een 1. De Porsche 911 was geboren. Daarna werden weliswaar nog Porsche-modellen gebouwd met een driecijferige modelnaam met een 0 centraal. Die waren uitsluitend bedoeld voor circuits en kwamen niet op de openbare weg.

Uiteraard werd de 911 door de jaren heen aangepast, hoe duurzaam een ontwerp dan ook is, tijden veranderen en wagens onmiskenbaar ook. Porsche is telkens goed voorbereid op dergelijke veranderingen: men vergrootte gradueel de motorinhoud, het vermogen en de afmetingen. De grootste mechanische verandering was de overstap van luchtkoeling op waterkoeling, wat ervoor zorgt dat de hele motor gelijk wordt gekoeld en er dus gelijkmatige verbranding plaatsvindt. Dat zorgt voor een lager verbruik en bijgevolg minder uitstoot.

Porsche 911 E

De Porsche 911 E was het comfortmodel van de 911-reeks en werd van 1969 tot 1973 verkocht. Hij was, samen met de 911 S, de eerste 911 die voorzien was van brandstofinjectie. Initieel was de 911 E beschikbaar met de 2,0-motor, die in de loop der productiejaren wordt uitgeboord tot 2,2 liter. Dat zorgde voor een fikse stijging in vermogen. Datzelfde gebeurt nogmaals in 1972, wanneer Porsche de slag van de motor vergroot wat ook de cilinderinhoud tot 2,4 liter laat stijgen. Door het vergroten van de slag lukte het de nieuwste 911 E om in 6,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te versnellen. Daarmee was ie sneller dan de Jaguar E-Type en de Lamborghini Miura.

In 1974 wordt de motorinhoud geüpgraded tot 2,7 liter, ook wordt dan het koetswerk bijgewerkt. De 911 E is dus de laatste van de 911-modellen die het oorspronkelijke ontwerp dragen. Al is dat heus niet de enige reden waarom ie zo gegeerd is. Hij past ongetwijfeld bij de categorie van ‘eeuwige klassiekers’.

Technische gegevens:

Carrosserie

Lengte (cm): 413
Breedte (cm): 161
Hoogte (cm): 132
Wielbasis (cm): 227
Gewicht (kg): 1075

Mechaniek

Motor: 2341 cc zescilinderboxermotor achterin
Kleppen: 12
Benzinesysteem: 2 Weber-carburators die het brandstofsysteem vervangen
Versnellingsbak: 5-traps manueel
Overbrenging: RWD
Links gestuurd
Maximum vermogen: 162 pk (121 kW) bij 6200 t/m
Maximum koppel: 206 Nm bij 4500 t/m
Topsnelheid: 220 km/u

**vraag ons expertiseverslag via e-mail voor alle details in alle transparantie**

bezoek website

Advertentie

Referentie
TKV-369839
Publicatie
23-11-2023
Categorie

Kenmerken

Merk
Model
Bouwjaar
1973
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 59.950

Verkoper

Naam
Oldtimerfarm
Adres

Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
België

route plannen
Telefoon
0472401338
+32472401338
E-mail
terug naar overzicht andere Porsche oldtimers
Mistral Classics - premium classic cars - restauratie & onderhoud
California Import - oldtimers uit Californië
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Auctim online auctions
Belgisch Brits Centrum - Britse oldtimers: verkoop, wisselstukken, onderhoud en restauraties
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Claeys - oldtimer onderdelen
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Catawiki online oldtimer veiling
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Red de Oldtimer
Oldtimer Glas Polijsten - krasverwijdering op oldtimer glas
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Claeys - oldtimer onderdelen
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Catawiki online oldtimer veiling
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Red de Oldtimer
Oldtimer Glas Polijsten - krasverwijdering op oldtimer glas
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers