1964 Alfa Romeo 1600 Giulia spider
Kenmerken
Beschrijving
De Alfa Romeo Giulietta (750- en 101-serie) was een compacte auto die van 1954 tot 1965 door Alfa Romeo werd geproduceerd.
De Giulietta werd gepresenteerd op de autoshow van Turijn in 1954 en er werden er ongeveer 132.000 van gebouwd in de Portello fabriek in Milaan. De Giulietta gebruikte een 1290 cm3 Alfa Romeo Twin Cam viercilinder-in-lijn motor met een lichtmetalen cilinderblok en lichtmetalen cilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen. Het eerste Giulietta model was een coupé, de Giulietta Sprint, die eind 1954 werd gepresenteerd. Het volgende Giulietta model was een coupé, de Giulietta Sprint, gepresenteerd aan het einde van 1954, gevolgd door een sedan in het voorjaar van 1955 en, medio 1955, de open twee-zits Giulietta Spider met cabriolet carrosserie van Pininfarina.
De volgende versie van de Giulietta werd gepresenteerd op de Frankfurt Motor Show in 1959. Dit keer werd het serienummer gewijzigd van 750/753 in 101. In 1961 werd de TI versie opgevoerd tot 74 pk (54 kW). Met deze nieuwe motor kon de auto een snelheid bereiken van bijna 160 km/u. De productie van de standaard Berlina ging door tot 1963, terwijl de TI nog een jaar doorging. De Giulia Spider, Sprint en Sprint Speciale die tegelijk met de Giulia sedan in 1962 werden geïntroduceerd, waren rebadged en bijgewerkte versies van de eerdere Giulietta modellen (101 serie), nu uitgerust met een 1,6-liter motor in plaats van een 1,3-liter motor. De Giulia woog ongeveer 1.000 kilogram. De auto was uitgerust met een viercilinder lichtmetalen motor met dubbele bovenliggende nokkenassen, vergelijkbaar met die van de vorige Giulietta modellenreeks.
Er werden verschillende carburateurconfiguraties en -instellingen gebruikt om vermogens te verkrijgen variërend van 80 tot 110 pk (55 tot 75 kW). Bijna alle geproduceerde Giulietta's waren uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Ze stonden bekend om hun levendigheid, zeker gezien de bescheiden omvang van de motor. Hun prestaties waren superieur aan die van veel sportauto's uit de late jaren 1960 en vroege jaren 1970. Het gemakkelijkste model om te onderscheiden van een Giulia is de Spider, waarvan de motorkap was opgebold om de iets hogere 1600 motor te onthullen.
Het gepresenteerde model is in zeer goede algehele staat en is van Italiaanse origine, met een zeldzame originele hardtop:
Grote revisie uitgevoerd in 2020
Nieuwe schokdempers, nieuwe stoelhoezen
Geleverd met een nieuwe softtop (te monteren)
Meer info over Route59
Kenmerken
Verkoper
Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
België