Te koop - Auto's

Citroën 2CV AZ '57

Gepost op:
02-02-2019
Merk:
Type:
2CV AZ '57
Bouwjaar:
1957
Prijs:
€ 9.950
Details:
 Verlaagde prijs van €11.950 -> €9.950

Na de dood van André Citroën en de overname van het bedrijf door bandenfabrikant Michelin besloot de nieuwe leiding van autofabrikant Citroën in 1935 een kleine auto te ontwikkelen die geschikt zou moeten zijn voor het ruige Franse platteland: de TPV, "Toute Petite Voiture". Projectleider en stuwende kracht Pierre-Jules Boulanger omschreef het doel als 'een paraplu op vier wielen'. Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilogram aardappelen kon vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Ook gaat het verhaal dat het mogelijk zou moeten zijn om een schaap in de auto mee te nemen. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn. Een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. 's Zondags moest de boer er met een hoed op in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht. 


Er werd een auto ontwikkeld die aan het merendeel van die eisen voldeed, maar hij was zeker nog niet klaar voor productie. Citroën was van plan een prototype van de auto te presenteren op de Salon d'Automobile van oktober 1939, maar vanwege de Tweede Wereldoorlog werd de Salon afgelast. 
Na de oorlog, en na nog een grondige verandering van het oorspronkelijke ontwerp, werd de auto op 23 maart 1948 aan pers en publiek voorgesteld. Een journalist zou het wagentje het lelijke eendje hebben genoemd en deze benaming is in Nederland een geuzennaam geworden. 


De 2CV werd in het begin van de productie voornamelijk aan boeren (primaire doelgroep), zorgverleners als huisartsen en bekende Franse kunstenaars (gratis reclame) geleverd. De Franse plattelanders waren direct enthousiast, wat de wachttijd liet oplopen tot drie jaar. Nederland was in 1952 het eerste exportland voor de 2CV. De wagen werd hier in het begin echter slecht verkocht, waarschijnlijk vanwege het uiterlijk. Latere versies werden net als elders in Europa tot cultvoertuigen. De lelijke eend mag zich scharen tussen automobiele iconen als de Volkswagen Kever, de Morris Minor, de Mini en de Fiat 500. 


Tegenwoordig is de eend populair als tweede auto. Aangezien nog slechts circa 8500 2CV's in Nederland operationeel zijn is de prijs voor een perfect bewaard of gerestaureerd exemplaar gestegen naar rond de € 15 000,--. Onderdelen zijn echter relatief goedkoop en vanwege het lage gewicht (560kg) is de motorrijtuigenbelasting laag of vanwege de leeftijd niet verplicht. Via diverse 2CV-clubs worden voordelige verzekeringen aangeboden. 

Technische gegevens:


Carrosserie
Lengte (cm) : 360
Breedte (cm) : 148
Hoogte (cm) : 170
Wielbasis (cm) : 240
Gewicht (kg) : 600
Mechaniek
Motor : boxer 2 425 cc, vooraan
Kleppen : 4
Benzine systeem : carburateur
Versnellingsbak : manueel, 4 trappen
Overbrenging : aan de voorwielen
Maximum vermogen : 12 pk bij 3500 t/m
Maximum koppel : 24 Nm bij 2000 t/m
Topsnelheid : 100 km/h

 
Foto's:
1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop 1957 Citroën 2CV AZ '57 te koop
Contact:
Oldtimerfarm
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
België
Tel. 0472401338
Gsm +32472401338