Te koop - Auto's

Volkswagen 1300 Kever '71

Gepost op:
13-08-2022
Merk:
Type:
1300 Kever '71
Bouwjaar:
1971
Prijs:
€ 17.950
Details:
In 1936 werd het project van een volksauto toevertrouwd aan de ingenieur Ferdinand Porsche,  op verzoek van de leiders van het Derde Rijk. Zijn missie was om een auto uit te vinden die alle Duitse huishoudens zich konden veroorloven. Maar de Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan de definitieve ontwikkeling van de auto en het was pas na de vernietiging van het Reichsrijk dat de eerste fabriek werd gebouwd, in 1948. Met behulp van het Marshallplan, dat de Duitse economie in de beste omstandigheden nieuw leven moest inblazen, werden de eerste 'volksauto's' op de markt gebracht. Eerst geleverd met een 1,1-liter motor, werd degene die binnenkort Kever zou worden genoemd massaal geadopteerd door een bevolking die zich begon te herstellen, maar ook en vooral in omliggende landen die konden reizen in een auto die ruim genoeg was om te concurreren met Franse en Engelse producties. De eerste VW's hadden een achterruit in twee delen, waardoor het zicht naar achteren erg gevaarlijk was. In 1952 werd het glas dus zonder scheiding gemaakt, maar het was nog steeds zo klein. Pas in 1956 maakte de bezel het eindelijk mogelijk om aan de achterkant goed te kunnen zien. Wat de motor betreft, deze was nu 1,3 liter en het vermogen is verhoogd van 25 naar 34 pk. De motor had de eigenaardigheid, ongebruikelijk in die tijd, van wat een boxermotor wordt genoemd, dat wil zeggen een ondersoort van een platte motor, waarvan de eigenaardigheid is dat de zuigers horizontaal zijn geplaatst, wat het voertuig een dynamisch voordeel geeft ten opzichte van de traditionele motor, waarvan de zuigers verticaal bewegen. In 1957, twee belangrijke wijzigingen: de achterruit breidde aanzienlijk en bijna definitief uit, en de motor zag zijn vermogen toenemen tot 40 pk. In 1965 werd de motor te zwaar: 1,3 liter en 53 pk en het jaar daarop verscheen de 1600 cm³ motor waarmee de Kever zijn carrière beëindigde. De 1,3-liter motor hield het echter even vol. En het was in 1967 dat de star na een twintigtal goede en trouwe diensten met pensioen ging, met het wereldwijde succes dat we haar kennen. Verschillende andere ketens produceerden het nog een paar jaar, met name in Mexico en Argentinië.

 Technische gegevens


Carrosserie
Lengte (cm) : 406
Breedte (cm) : 155
Hoogte (cm) : 150
Wielbasis (cm) : 240
Gewicht (kg) : 750
Mechaniek
Motor : flat 4 1285 cc, luchtgekoeld, achteraan
Kleppen : 8
Benzine systeem : 1 Solex carburator
Versnellingsbak : 4 trappen, manueel
Overbrenging : aan de achterwielen
Maximum vermogen : 44 pk (32 kW) bij 4100 t/m
Maximum koppel : 86 Nm bij 3000 t/m
Topsnelheid : 130 km/h


Foto's:
1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop 1971 Volkswagen 1300 Kever '71 te koop
Contact:
Oldtimerfarm
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ
Tel. 0472401338
Gsm +32472401338