Te koop - Auto's

Mercedes-Benz 190 SL + Hardtop '60

Gepost op:
12-04-2023
Merk:
Type:
190 SL + Hardtop '60
Bouwjaar:
1960
Prijs:
€ 135.000
Details:

Uit Amerika geïmporteerd
Recent gerestaureerd
Unieke hardtop met achterruit

  De Mercedes-Benz 190 SL, naast de 300 SL (alom bekend als Gullwing) als grote broer hét vlaggenschip in misschien wel de hele geschiedenis van Mercedes-Benz. Hij werd voorgesteld in 1955 als toegankelijker alternatief op de high end Gullwing. Toch moet hij niet onderdoen, het ontwerp is oogstrelend harmonieus en de wegprestaties verdienen diezelfde adjectieven, daar mogen zelfs superlatieven van gemaakt worden.

Mercedes beslist, na een jaar Gullwing-productie, dat het tijd is voor een goedkoper alternatief. Ook Amerika-importeur voor o.a. Mercedes Max Hoffmann kent de Amerikaanse markt, die hij de zijne noemt, als zijn broekzak. Hij modelleert dat de Amerikanen echt wel nood hebben aan een toegankelijkere, dus goedkopere, SL. In 1955 krijgt hij gelijk en brengt Mercedes de 190 SL op de markt, het kleine broertje van de 300 SL intrigeert. Europa, dat nog aan oorlogse naweeën leed, vond ook deze te duur, om die reden is het gros aan 190 SL-modellen geëxporteerd, voornamelijk naar de Verenigde Staten.

Mechanisch is er wel wat te vertellen over deze wagen, die middels het combineren van twee uiteenlopende modellen is ontworpen. Het chassis ging men niet bij de 300 SL zoeken, want dat was een peperduur buizenchassis. Het monocoque stalen chassis van de Mercedes Ponton moest het doen, en dat paste in het budget. Ook de motor werd parallel gebruikt voor zowel de 190 SL als de Ponton. Het is een viercilinder in-lijn 1,9L-benzinemotor die 105 pk levert en voor de 190 SL werd aangevoerd door twee Solex-carburatoren. Carburatoren die Mercedes in ei zo na elke wagen in de vloot gebruikte. Het ontwerp is duidelijk gebaseerd op de 300 SL en is twee handen op een buik met de speelse 105 pk-motor, die samen zorgen voor een aangename en toch sportieve rijervaring die prestigieus aanvoelt.

Omdat het ontwerp van deze wagen terdege foutloos was, gebaseerd op de 300 SL, achtte Mercedes het niet als nodig om te gaan overperfectioneren. Wel worden een aantal details bijgewerkt, de overbrengingsverhouding wijzigt in 1955 en in het jaar daarna wordt de wagen voorzien van rembekrachtiging. In 1959 krijgt de hardtop een glazen achterruit om het interieur spatieuzer en klaarder te doen lijken.

De productie stopt in 1963 en het productieaantal klokt af op net geen 26.000. De 190 SL is nooit marktonconform geweest, toch veranderden de noden en werd hij opgevolgd door de Pagode. Dankzij het knappe design dat gebaseerd is op de Gullwing en het prestige dat deze wagen uitstraalt, is hij een érg gegeerde oldtimer.

Technische gegevens:

Carrosserie


Lengte (cm): 429
Breedte (cm): 174
Hoogte (cm): 132
Wielbasis (cm): 240
Gewicht (kg): 1140

Mechaniek


Motor: vier-in-lijn 1897 cc motor, voorin (M121)
Kleppen: 8
Benzine systeem: 2 Solex-carburatoren
Versnellingsbak: 4-traps manueel
Overbrenging: RWD
Links gestuurd
Maximum vermogen: 105 pk (77 kW) bij 5800 t/m
Maximum koppel: 155 Nm bij 5800 t/m
Topsnelheid: 172 km/u

 
Foto's:
1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop 1960 Mercedes 190 SL + Hardtop '60 te koop
Contact:
Oldtimerfarm
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ
Tel. 0472401338
Gsm +32472401338