Te koop - Auto's

Lancia - Aprilia Berlina Sport Aerodinamica by Viotti - 1939

Gepost op:
04-09-2021
Merk:
Type:
Aprilia Berlina Sport Aerodinamica by Viotti
Bouwjaar:
1939
Details:
Update:
Deze auto heeft zojuist de eerste prijs "Trofeo Italia" gewonnen op het Concours d'Elegance - Classic Gala Schwetzingen (Duitsland) van 3 tot 5.9.2021 (zie foto's).

------------------------------------------------------

Lancia Aprilia Berlina Sport Aerodinamica Viotti.

Chassisnummer: 39-3745.

Vincenzo Lancia ging er helemaal voor met zijn laatste technische ontwikkeling. Onthuld op de Autosalon van Parijs in 1937, de heer Lancia definieerde wat de toekomst van de moderne auto na de Tweede Wereldoorlog zou worden: licht, aerodynamisch, snel, veilig en comfortabel. Helaas heeft hij het grote succes van dit meesterwerk van Italiaanse technologie niet meer kunnen meemaken, maar zijn werk leeft voort in elk concept.

Door het vermogen/gewichtsverhouding en uitstekende aerodynamische Cx van slechts 0,47 (geweldig voor 1934) kon de Aprilia concurreren met de oude stijl auto's die gemakkelijk de motorcapaciteit verdubbelden of verdrievoudigden. Het resultaat was een belangrijk verkoopsucces dat alleen werd overschaduwd door de economische beperkingen in Italiƫ vanaf 1935 en tijdens de Wereldoorlog.

De compacte V4 slanke hoek motor, rondom onafhankelijke ophanging, hydraulische remmen en licht carrosserieframe was ook beschikbaar als een lichtgewicht platform "fuoriserie", een van de favorieten bij ambachtelijke carrosseriebouwers die gereed waren om de meest speciale bestellingen van hun welgestelde klanten aan te nemen.

De auto op deze veiling met chassisnummer 39-3745 werd geproduceerd aan het einde van 1938 en werd, volgens het Lancia-fabrieksregister, naar de beroemde Turijnse carrosseriebouwer Viotti gestuurd. Op dat moment was Viotti een van de meest erkende en bekroonde "carrozzeria"werkplaatsen geworden, hij had een sterke band met graaf Mario Revelli di Beaumont omdat hij van 1934 tot 1938 Viotti's belangrijkste styling-adviseur was.

Revelli werd algemeen erkend als de ontwerper van het futuristische ontwerp van de auto, gebaseerd op de meest geavanceerde studies uit de luchtvaartsector, ondersteund door onderzoek in de aerodynamische faciliteiten van de Universiteit van Turijn. De gevormde profielen en innovatieve rondingen met frisse en ongeladen belijningen zorgden ervoor dat de auto's zelfs 20 jaar later een moderne uitstraling hadden.

39-3745 werd als rollend chassis verkocht aan de Genova Lancia Dealer Ghiara & Co. die 18.475 lires betaalde en een winst van 30% in rekening bracht, zoals gebruikelijk op dat moment. Hij bestelde een eenmalige carrosserie van Viotti volgens de wens van de koper die uiteindelijk een enorm bedrag betaalde van meer dan 48.000 lires, de prijs van twee complete Lancia Aprilia standaardmodellen.

Het ontwerp, gebaseerd op de auto die Viotti in 1937 aan het publiek onthulde op de Turijnse Autosalon, was een "Berlinetta Sport aerodinamica", een tweedeurs configuratie met 4 zitplaatsen en het enige, bekende exemplaar tot op de dag van vandaag. Een wind-vormige carrosserie werd gebouwd met gebruik van lichter aluminium in de deuren en kofferbakpanelen in een soort van futuristisch maar elegant en bijzonder ontwerp.

In 1939 begon de Tweede Wereldoorlog maar de Burgeroorlog eindigde in Spanje waar een belangrijk Italiaans militair troepencontingent de zaak van generaal Francisco Franco steunde. Om die reden werden veel auto's aan Italianen geleverd en bleven ze in Spanje zodra de Italiaanse troepen naar huis terugkeerden. Er is geen geschiedenis van de auto bekend voordat deze in de jaren 2000 in Madrid werd teruggevonden en gerestaureerd.

Zoals te zien is op de "zoals gevonden" foto's had dit exemplaar veel onderdelen verloren of waren onderdelen in een onherstelbare staat, zoals het motorblok of de carburateur. Om het bruikbaarder te maken en de zwakke punten te verbeteren, werd een 1500cc, tweede serie, motor gemonteerd om het gebrek aan koppel van de originele 1350 cc-motor te verbeteren; een gewilde Weber 36 DR5 (speciaal aangeboden voor de Lancia Aprilia als upgrade van motorprestaties en correct voor die periode) werd gevonden en, zoals te zien in de laatste exemplaren van de Aprilias, werden Houdaille schokdempers in de achterwielophanging gemonteerd.

Deze prachtige Aprilia wordt nu gepresenteerd in een twee kleurenschema zoals het is ontworpen, dit schema volgt het lage profiel van de carrosserie in de deuren en voorschermen, donkergrijs en zwart, met gebruik van de originele Lancia-kleurcodes. Deze kleuren zaten verborgen onder het dashboard en tijdens de restauratie gevonden.

Het interieur is volledig gerestaureerd. Interieur in bordeauxleer en al het houtwerk is vernieuwd met gebruik van de zeer weinige overgebleven onderdelen van de originele auto.

De auto is voor het eerst beschikbaar en zal welkom zijn op de meeste "Concours d'Elegance" vanwege zijn zeldzaamheid en schoonheid, een unieke kans om een Italiaans meesterwerk uit de jaren 30 te bemachtigen van de mechanisch briljante ontwerper Vincezo Lancia en een van de meest bekroonde en bekende auto stylisten van zijn tijd: Mario Revelli di Beaumont.

Dit voertuig is persoonlijk onderzocht door een expert in klassieke auto's van Catawiki en neemt deel aan het Classic Gala Schwetzingen Concours d'Elegance van 3 tot 5 september.
Foto's:
1939 Lancia Aprilia Berlina Sport Aerodinamica by Viotti te koop 1939 Lancia Aprilia Berlina Sport Aerodinamica by Viotti te koop 1939 Lancia Aprilia Berlina Sport Aerodinamica by Viotti te koop 1939 Lancia Aprilia Berlina Sport Aerodinamica by Viotti te koop
Contact: