Te koop - Auto's

Fiat DINO SPIDER

Gepost op:
20-11-2021
Merk:
Type:
DINO SPIDER
Bouwjaar:
1968
Prijs:
€ 115.000
Details:
- English and German below -

You bought a Ferrari, but you drive it as a Fiat

De F… We willen jullie verzoeken even je Multipla-gekleurde bril af te zetten. Ja, kunnen we? De Fiat Dino. Geboren uit noodzaak. Een synoniem voor verschrikkelijk veel emotie, afscheid nemen van, mooie vormen en nu gelukkig, een steeds meer gewaardeerde auto. Dino verwijst naar Alfredo Ferrari, zoon van Enzo. Alfredo ontwikkelde vanaf zijn ziektebed V6-motoren die uiteindelijk dienst zouden doen in een Formule 2 auto. Helaas leed hij aan een zeldzame spierziekte, die hem niet de tijd gunde om het einde van het project te zien. Zelfs niet om het eerste motorblok te horen lopen. Op zijn 24e verloor passie het van gezondheid. But you started a legacy, held!

Als eerbetoon aan zijn zoon besloot Enzo zijn motoren op te pakken en door te ontwikkelen. Toen FIA in '67 de regels aangescherpte was dit een uitgelezen kans voor Enzo de motor op een wat grotere schaal te produceren. Er moesten namelijk minimaal 500 stuks worden gebouwd voor de straat, waarna het motorblok pas mocht meedoen op het circuit. Dankjewel FIA!

Uiteraard kregen de twee opper-ras Italianen (Fiat en Ferrari) ruzie over waar de assemblage zou plaats vinden. Oplossing? We bouwen alle twee onze eigen Dino, met het zelfde blok. Trova il modo di farlo! Inderdaad, zoek het lekker uit!

En zo werd onze Fiat Dino 2000 in Turijn geboren, in de huidige kleuren. Ontworpen door Pininfarina, dus met duidelijke knipogen naar haar zus Ferrari. Zo heb ik na uren verliefd turen de kont van de Daytona, de hoge wielkasten en de 'egg crate grille' duidelijk erkend.

En dan die van ons.. Één van de 1163 stuks ooit gebouwd, origineel in het 'Verde Scuro', van de tweede eigenaar. De eerste eigenaar had hem 51 (!) jaar in bezit. En wij snappen wel waarom. Wanneer de Olio op temperatuur is, de naald voorbij de 4000 gaat en je de 160 espresso paarden laat snerpen; een glimlach en kippenvel gegarandeerd! Dit is er eentje met écht race DNA, in een sympathiek jasje. Ze is na al die tijd wel weer toe aan wat TLC; Ze heeft hier en daar wat 'typisch post-krieg' metaal op de bodemplaat. Deze dienen dus om er een concours auto van te maken, te worden vervangen. Het kapje is ook niet helemaal meer bestemd voor het Nederlandse weer, dus dat vervangen zou de kers zijn op de Lemon Milano. Zien we je snel?

Entertaining Italian engines are no longer reserved for millionaires caught in mid-life crises – Fiat Abarth

- -

You bought a Ferrari, but you drive it as a Fiat

The F... We'd like to ask you to take off your Multipla-coloured glasses. Yes, can we? The Fiat Dino. Born out of necessity. A synonym for a lot of emotion, saying goodbye to, beautiful shapes and now, fortunately, an increasingly appreciated car. Dino refers to Alfredo Ferrari, son of Enzo. Alfredo developed V6 engines from his sickbed that would eventually serve in a Formula 2 car. Unfortunately, he suffered from a rare muscle disease, which did not allow him the time to see the end of the project. Not even to hear the first engine run. At 24, passion lost out to health. But you started a legacy, hero!

As a tribute to his son, Enzo decided to pick up his engines and develop them further. When the FIA tightened the rules in '67 this was a great opportunity for Enzo to produce the engine on a slightly larger scale. A minimum of 500 units had to be built for the street, after which the engine could only be used on the circuit. Thank you FIA!

Naturally, the two main-race Italians (Fiat and Ferrari) had a row about where the assembly would take place. Solution? We both build our own Dino, with the same engine. Trova il modo di farlo! Indeed, figure it out!

And so our Fiat Dino 2000 was born in Turin, in the current colours. Designed by Pininfarina, so with obvious nods to its sister Ferrari. For example, after hours of staring in love, I clearly recognised the Daytona's butt, the high wheel arches and the 'eg
Foto's:
1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop 1968 Fiat DINO SPIDER te koop
Contact:
Cool Classic Club
Energiestraat 3
1411 AN Naarden
Nederland
Tel. 0031 352031753