1922 Willys Overland Touring
Kenmerken
Beschrijving
De geschiedenis van Willys-Overland begint bij Overland, in 1903 opgericht door Claude Cox van de Standard Wheel Company. In 1907 was er een korte, maar hevige, economische crisis zo hard trof dat hij zelfs zijn huis verloor.
Toen verscheen John North Willys op het toneel die 500 Overland's had besteld, een voorschot van $10.000 had betaald en zich afvroeg waar zijn auto's bleven. In de assemblagehal trof hij ze half afgewerkt aan daar Overland de weeklonen van haar arbeiders niet meer kon betalen. Willys slaagde erin voldoende krediet op te halen bij rijke vrienden om de onderneming van sluiting te redden. Verder verliet Claude Cox in 1909 het bedrijf voor een carrière in de fotografie.
Tegen 1912 was Willys-Overland de op één na grootste autoconstructeur van de Verenigde Staten geworden. Er werden jaarlijks 26.000 auto's gebouwd. Vanaf 1917 kon de klant kiezen tussen 3 merken: Overland, Willys en Willys-Knight. Die laatste had de Knight schuivenmotor. Hoewel John Willys het persoonlijk meer had voor de Willys-Knights waren het de Overland's die het beste scoorden in de verkoop. De goedkope modellen verkochten het best, zeker tijdens de oorlogsjaren 1914-18. De Knight-motor mocht dan belangrijke voordelen hebben, zoals de stillere werking, de hogere productiekosten en de royalty’s die aan Charles Knight moesten betaald worden maakten dat de andere merken beter verkochten.
Tussen 1919 en 1926 ontwikkelde Willys-Overland een reeks 4-cilinder modellen die Model 4, -4A, -91, -91A en -92 heetten. Deze modellen stonden gezamenlijk bekend als de Overland Four. In die periode werden er zo'n 642.000 stuks van geproduceerd. In juni 1926 werd de Overland Whippet aangekondigd. Dat model werd zo'n succes dat men de naam Whippet ook voor andere modellen ging gebruiken.
Toen de economische depressie aanving werd de Willys-Knight lijn stopgezet. Het bedrijf draaide vanaf dan voor de Spartaanse Willys 77. Willys-Overland vroeg bescherming tegen haar schuldeisers aan en een reorganisatie werd doorgevoerd waarna John Willys in 1935 plots stierf aan een hartval. In 1937 hief een rechter de bescherming op en kon de ontwikkeling van nieuwe modellen weer aangevat worden. De Willys 77 werd geface-lift tot Willys 37 en in 1938 werd de Willys 38 geïntroduceerd die in 1939 de Willys 48 werd.
Juist voor de tweede wereldoorlog mocht Willys-Overland de productie starten van wat zij de Willys MB noemden. In 1941 werden 8598 stuks gebouwd. Aan het einde van de oorlog waren er 359.851 eenheden geproduceerd.
Technische gegevens
Wielbasis : 262 cm
Motor : 4 cilinder in lijn 2388 cc, voorin, 8 kleppen, 1 Tolirson carbu, manuele versnellingsbak met drie trappen, overbrenging aan de achterwielen
Maximum vermogen : 40 pk bij 3200 t/m.
Kenmerken
Verkoper
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
België
+32472401338