Te koop
Je bent hier: Oldtimers te koop > Oldtimer auto's > 1938 Jaguar

1938 Jaguar
€ 179.500

Delen

Advertentie

Referentie
TKV-370956
Publicatie
18-01-2024
Categorie

Kenmerken

Merk
Bouwjaar
1938
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 179.500

Beschrijving

English / German below -

A credit to the British automobile industry; The SS Jaguar. –

Een paar jaar later zouden ze dit toch wat anders hebben geformuleerd, denken wij.. Maar daar gaat het nu even niet om. De komst van de SS stond equivalent aan de komst van een mythe. In 1935 werd de SS90 geboren met een 2.5 liter zes-in-lijn. Deze begon samen met Bugatti en Alfa Romeo de strijd om de snelste productie auto ter wereld.

Engelsen staan bekend om hun eigenwijze manier van techniek en ontwerp. Zo was de nokkenas nog niet bovenliggend, het blok nog niet van aluminium en van een aanjager wilde ze niets weten. Na wat aanpassingen in de kop en wat extra lofruimte, werd de 3.5 liter SS100 geboren. Resultaat? De magische grens van 100 miles per hour werd doorbroken (op toen nog een gemiddelde breedte van een fietsbandje, mind you) en ze sprintte van 0 naar 60 mph in 10.4 seconde. En ja, je buurman doet dat tegenwoordig met z'n verstandige 3 pitter ook. Maar who was first and whom's lavishing in style? Precies.

De sensueel gelijnde SS 100 is een legende geworden. Door zijn baanbrekende prestaties maar ook het productie aantal is nooit van het lijstje bedreigde autosoorten af gekomen. Van de 2.5 werden er 198 stuks gebouwd, van de 3.5 slechts 116 (!). Die van ons, een 2.5 liter, is in 1938 geboren als saloon en in de vroege jaren 60 naast een 'echte roadster' nagebouwd speciaal voor de burgermeester van Dublin. Die reed op zijn beurt tijdens het 400 jarig bestaan van Dublin door de straten met deze SS100. Het motorblok, bak en chassis zijn matching en origineel, de body is een heel erg mooie rebody, die recent onderhanden is genomen door Bas Jansen. Ze is klaar voor veel verbaasde gezichten bij het stoplicht. Jij ook?

Sometimes trying to prove that you are the best is an insult. But do you really care? – Jaguar

--

A credit to the British automobile industry; The SS Jaguar. -

A few years later, we think they would have phrased it somewhat differently... But that's not the point. The arrival of the SS was equivalent to the arrival of a myth. In 1935, the SS90 was born with a 2.5 litre six-in-line. Together with Bugatti and Alfa Romeo, it started the battle for the fastest production car in the world.

The English were known for their idiosyncratic engineering and design. The camshaft was not yet overhead, the block was not yet made of aluminium and they didn't want to know anything about a blower. After some adjustments in the head and some extra praise space, the 3.5 litre SS100 was born. The result? The magic limit of 100 miles per hour was broken (at the time still an average width of a bicycle tyre, mind you) and she sprinted from 0 to 60 mph in 10.4 seconds. And yes, your neighbour does the same with his sensible 3 pitter. But who was first and who's lavishing in style? Precisely.

The sensuously sculpted SS 100 has become a legend. Its groundbreaking performance but also its production numbers have never left the list of endangered car types. Of the 2.5, 198 were built, of the 3.5 only 116 (!). Ours, a 2.5 litre, was born in 1938 as a saloon and in the early sixties it was rebuilt alongside a 'real roadster' especially for the mayor of Dublin. The mayor, in turn, drove this SS100 through the streets during Dublin's 400th anniversary. The engine, gearbox and chassis are matching and original, the body is a very nice rebody, which was recently done up by Bas Jansen. She is ready for many surprised faces at the traffic lights. Are you too?

Sometimes trying to prove that you are the best is an insult. But do you really care? - Jaguar

--

Eine Ehre für die britische Automobilindustrie; Der SS Jaguar. -

Ein paar Jahre später hätten sie es anders formuliert, denken wir. Aber das ist nicht der Punkt. Die Ankunft der SS war gleichzusetzen mit der Ankunft eines Mythos. Im Jahr 1935 wurde der SS90 mit einem 2,5-Liter-Reihensechszylinder geboren. Zusammen mit Bugatti und Alfa Romeo begann er den Kampf um das schnellste Serienauto der Welt.

Die Engländer waren bekannt für ihre eigenwillige Technik und ihr Design. Die Nockenwelle war noch nicht obenliegend, der Motor war noch nicht aus Aluminium und von einem Gebläse wollte man nichts wissen. Nach einigen Anpassungen im Kopf und etwas mehr Platz zum Loben war der 3,5 Liter SS100 geboren. Das Ergebnis? Die magische Grenze von 100 Meilen pro Stunde wurde geknackt (damals noch eine durchschnittliche Breite eines Fahrradreifens, wohlgemerkt) und sie sprintete von 0 auf 60 mph in 10,4 Sekunden. Und ja, Ihr Nachbar kann das auch mit seinem vernünftigen 3 Pitter machen. Aber wer war zuerst da und wer übt sich im Stil? Ganz genau.

Die sinnlich geformte SS 100 ist zu einer Legende geworden. Wegen seiner bahnbrechenden Leistung, aber auch wegen der Produktionsnummer ist er nie von der Liste der gefährdeten Autotypen verschwunden. Von der 2,5 wurden 198 Einheiten gebaut, von der 3,5 nur 116 (!). Unserer, ein 2,5-Liter, wurde 1938 als Limousine geboren und in den frühen Sechzigern neben einem "echten Roadster" speziell für den Bürgermeister von Dublin gebaut. Er wiederum fuhr diesen SS100 während der 400-Jahr-Feier Dublins durch die Straßen. Der Motor, das Getriebe und das Fahrwerk sind passend und original, die Karosserie ist eine sehr schöne Neuanfertigung, die kürzlich von Bas Jansen aufgearbeitet wurde. Sie ist bereit für viele überraschte Gesichter an der Ampel. Sind Sie es auch?

Manchmal ist der Versuch, zu beweisen, dass man der Beste ist, eine Beleidigung. Aber interessiert Sie das wirklich? - Jaguar

Meer informatie

Interieurkleur: Zwart
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 2
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Optioneel afleverpakket (zonder meerprijs): Afleverpakket: Nieuwe APK Volle tank

Advertentie

Referentie
TKV-370956
Publicatie
18-01-2024
Categorie

Kenmerken

Merk
Bouwjaar
1938
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 179.500

Verkoper

Naam
Cool Classic Club
Adres

Energiestraat 3
1411 AN Naarden
Nederland

route plannen
Telefoon
0031 352031753
E-mail
terug naar overzicht andere Jaguar oldtimers
Classic Car Stories - aankoop, verkoop, onderhoud, reparaties
Belgisch Brits Centrum - Britse oldtimers: verkoop, wisselstukken, onderhoud en restauraties
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Mistral Classics - premium classic cars - restauratie & onderhoud
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Catawiki online oldtimer veiling
Claeys - oldtimer onderdelen
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Classictours - reizen op maat van oldtimerfanaten
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Red de Oldtimer
Catawiki online oldtimer veiling
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Claeys - oldtimer onderdelen
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Classictours - reizen op maat van oldtimerfanaten
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Red de Oldtimer
Catawiki online oldtimer veiling
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers