1962 Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale '62
€ 115.000
Kenmerken
Beschrijving
Motor volledig gereviseerd
De laatste jaren grondig hersteld (tal van facturen) en heel zorgvuldig bewaard!
De meest aerodynamische wagen (0,28 cd) gedurende een heel eind autogeschiedenis
Slechts 1.366 exemplaren gebouwd
De Alfa Romeo Giulietta is een reeks sportieve, de ene al meer dan de andere, wagens die door Opperitaliaanse Alfa Romeo-techneuten en een genie bij designhuis Bertone vorm kreeg, het moet niet worden benadrukt: Italiaanse vorm in de puurste vorm.
Over de herkomst van de naam moet niet ver gezocht worden. Het tweede deel van de merknaam, Romeo, had nog geen Giulia. Giulietta is het verkleinwoord voor deze vrouwennaam. Het zou, naar verluidt, een idee geweest zijn dat ooit werd geopperd door een Russisch leider aan Alfa Romeo-vertegenwoordigers op een beurs.
De reeks wordt voorgesteld op het autosalon van Turijn in 1954. Men begint met de ‘basisversie’ van de reeks, de Alfa Romeo Giulietta Sprint. Het is een vierzits coupeetje met Italiaanse lijnen die het werk zijn van échte modieuzen van het vermaarde designhuis Bertone. De motorarchitectuur (lees ook: architectuur) is dan weer binnenshuis, bij Alfa Romeo, bedacht: 1,3L-motor voorin die wordt bediend met een manuele vier- of vijftraps versnellingsbak waartussen het manuele schakelen een waar plezier is, Alfa Romeo’s handelsmerk. Een jaar later, in 1955, komt er een vierdeurs sedanversie op de markt. Pas dan wordt het merk creatief, het brengt het nog tal van varianten op de Giulietta, waaronder de recordhouder van ‘meest aerodynamische wagen’ van 1959: de Giulietta Sprint Speciale.
Tot en met 1962 wordt de Giulietta-reeks gemaakt, de opvolger is ‘grote zus’ Giulia. In 2010 brengt Alfa Romeo nog een onuitgesproken hommage aan de Giulietta en brengt het een gelijknamige reeks die nog gebouwd werd tot 2020.
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
De Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale, of kortweg SS, werd gebouwd van 1959 tot en met 1962. Het is een tweezits sportcoupé waar Italiaanse elegantie van afdruipt. Aan waarlijk alles is gedacht bij Bertone, vooral bij het zichtbare ontwerp aan de buitenkant: een commerciële personenwagen was destijds nooit eerder meer aerodynamisch dan deze.
In 1959 wordt de SS voorgesteld op het circuit in Monza, twee voorafgaande prototypes zijn bijgewerkt om tot deze parel te komen. Een parel mag ie zeker worden genoemd, hij fungeert voor Alfa Romeo’s Giulietta-serie in het hoogste segment, en terecht. Nooit was een wagen meer aerodynamisch, en dat heeft hij te danken aan die Italiaanse elegantie, de zwierige lijnen en het strakke ontwerp van Bertone. Opnieuw is deze Giulietta voorzien van de 1,3L-motor van voorheen, ditmaal met een vermogen van ongeveer 100 pk en aangevoerd door twee Weber-carburators. Het gebruikte chassis is een verkorte versie van het reguliere Giulietta-chassis.
Geen detail werd over het hoofd gezien en van het van oudsher conventionele werd afstand genomen om tot een bijna futuristisch ontwerp te komen. Slechts 1366 exemplaren zijn ooit gemaakt, de modellen in een goeie staat zijn uiterst zeldzaam.
Technische gegevens:
Carrosserie
Lengte (cm): 412
Breedte (cm): 166
Hoogte (cm): 124
Wielbasis (cm): 225
Gewicht (kg): 860
Mechaniek
Motor: 1290 cc viercilinder-lijnmotor, voorin
Kleppen: 8
Benzine systeem: 2 Weber-carburators
Versnellingsbak: 5-traps manueel
Overbrenging: RWD
Links gestuurd
Maximum vermogen: 100 pk (74 kW) bij 6300 t/m
Maximum koppel: 113 Nm bij 4500 t/m
Topsnelheid: 193 km/u
Kenmerken
Verkoper
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ
+32472401338