Te koop
Je bent hier: Oldtimers te koop > Oldtimer auto's > 1965 Buick Riviera

1965 Buick Riviera
€ 49.900

Delen

Advertentie

Referentie
TKV-360028
Publicatie
19-12-2022
Categorie

Kenmerken

Merk
Model
Riviera
Bouwjaar
1965
Versnellingen
automatisch
Vraagprijs
€ 49.900

Beschrijving

De niche van de persoonlijke luxeauto, die in 1958 door Ford werd geïntroduceerd, werd begin jaren zestig een levensvatbare markt. Nadat 200.000 Thunderbirds met vier zitplaatsen waren verkocht, was het eerste antwoord van GM de Olds Starfire uit 1961, een jaar later gevolgd door de Pontiac Grand Prix. Eind 1962 onthulde Buick de Riviera, een prachtige tweedeurs sportcoupé die de T-bird kon overtreffen op het gebied van bochtenwerk, remmen en acceleratie. Maar het kon het niet overtreffen.

Gepland voor het modeljaar 1963 hadden hoofdingenieur Lowell Kintigh en zijn team minder dan anderhalf jaar om het kleimodel om te zetten in een productieauto. Dit korte tijdsbestek vereiste het gebruik van een bestaand platform. Een full-size Buick Electra chassis werd aangepast om de kortere 117-inch wielbasis van de Riviera te accepteren. Het chassis met achterwielaandrijving maakt gebruik van een conventionele voorwielophanging met dubbele visgraat en een massieve achteras.

Hoewel het oorspronkelijke ontwerp van de XP-715 verborgen koplampen bevatte, zorgden technische problemen en kostenfactoren ervoor dat de Riviera van het eerste jaar werd uitgerust met conventionele viervoudige koplampen.

Frameloze zijruiten waren in die tijd relatief nieuw en vormden een andere uitdaging voor de carrosseriebouwers. Om goed te passen moest een deurgeheel met afneembare buitenpanelen worden ontworpen, zodat de deuren konden worden opgehangen en de ramen konden worden afgesteld voordat de buitenpanelen werden bevestigd.

De Buick Riviera werd in oktober 1962 aan het publiek voorgesteld. De naar achteren aflopende neus, de lage daklijn en de brede dakstijlen gaven hem een unieke uitstraling. De in de grille gemonteerde koplampen hielden het scherpe profiel van de auto intact.

Net als zijn Thunderbird rivaal had het interieur van de Riviera vier kuipstoelen, een middenconsole en een vloerschakelaar. De bekleding was van vinyl, met doek/vinyl of leder/vinyl als optie. Achterpassagiers konden uitstappen via het tweede stel binnendeurgrepen. Onder het midden van het aflopende dashboard bevond zich een bedieningspaneel voor verwarming en airconditioning, waardoor er geen ruimte meer was voor een frontluidspreker in het dashboard. Daarom werd de radioluidspreker tussen de twee achterste stoelen gemonteerd.

De basismotor voor de 1963 Riviera was de 401 cubic inch Nailhead V8, zo genoemd vanwege de onorthodoxe verticale positie van de kleppen, die op grote spijkers leken. De kleppen waren klein voor een motor van dit formaat, maar ze leverden veel vermogen bij lage toerentallen. Met een compressieverhouding van 10,25-1 en een enkele 4-barrel carburateur produceerde de 401 motor 445 ft-lbs koppel en 325 pk.

De grotere 425-cilinder Wildcat 465 motor (zo genoemd naar zijn koppelvermogen) leverde 340 pk en was tegen meerprijs verkrijgbaar. De transmissie op de eerstejaars Riv was de Twin-Turbine automaat, wat Buicks nieuwste versie zou zijn van de legendarische Dynaflow met twee versnellingen.

De "Nailhead", onmiddellijk herkenbaar aan zijn verticale kleppendeksels, was de eerste generatie V8 van Buick en werd geproduceerd in verschillende cilinderinhouden (264, 322, 364, 401 en 425). De naam "Nailhead" was nooit een officiële fabrieksbenaming, maar hij bleef hangen. Omdat ze relatief licht en smal zijn, waren spijkerkopmotoren destijds een populaire ruilmotor.

Met accessoires als elektrische ramen, elektrische stoelen en een kantelbaar stuurwiel was de basisprijs van de Riviera lager dan die van de Thunderbird. Andere populaire opties waren airconditioning, cruise control, elektrische deursloten, AM/FM radio en automatische kofferbakontgrendeling. Witwandige banden en draadwielkappen waren tegen meerprijs ook verkrijgbaar, net als 15 x 6 inch lichtmetalen velgen met lamellen. Voor het eerste modeljaar had Buick een productieplafond van 40.000 Riviera's. Ze zijn allemaal verkocht.

De verbeteringen aan het interieur van de Riv van het tweede jaar omvatten diverse nieuwe kleuropties en houtfineer op de deurpanelen, de bekleding van de kwartieren en het radiopaneel. Door de bediening van de verwarming en de airconditioning te verplaatsen, zit er nu een radioluidspreker in het dashboard. Hoewel verwijderd van de optielijst, waren sommige modellen uit 1964 nog steeds uitgerust met lederen bekleding.

Voor 1964 was de 425-cilinder Wildcat motor nu de standaard motor. Als optie was de 425 cc Super Wildcat motor uitgerust met dubbele Carter AFB vier-barrel carburateurs, een groot chromen luchtfilter en gevinde aluminium klepdeksels. De motor was goed voor 360 pk bij 4400 tpm, met 465 lb-ft koppel bij 2800 tpm. 2.122 Riviera's verlieten de fabriek met de Super Wildcat motor.

De Twin-Turbine transmissie was verdwenen en vervangen door Buicks versie van GM's nieuwe automatische drieversnellingsbak, de Super-Turbine 400. In tests op de weg haalde een Super Wildcat uitgeruste Riviera 115 mph, met een 0-60 tijd van acht seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik was ongeveer 10 mijl per gallon.

Ondanks de vele verbeteringen aan de auto viel de verkoop van de Riviera tegen met 37.658 stuks. Bij Ford dealers verkocht de nieuwe 1964 Thunderbird bijna in record aantallen.

Zoals voorzien in het XP-715 concept, kwamen de verborgen koplampen in 1965 op de Buick Riviera. Aangedreven door een enkele elektrische motor onder de motorkap, gingen de bovenste en onderste klepdeuren open en dicht om de koplampen te tonen of te verbergen.

Een nieuw ontworpen achterbumper herbergt de achterlichten, en de faux side scoops aanwezig op 1963-1964 modellen zijn verwijderd. De 401-cid Nailhead V-8 was terug als standaard motor, met de Wildcat en Super Wildcat motoren als optie. Dit was ook het eerste jaar van de populaire chromen "road wheels".

Dit model werd tussen 2012 en 2016 volledig gerestaureerd in de VS door een gepensioneerde militair. Hij werd in 2021 naar België geïmporteerd en vervolgens in zijn oorspronkelijke kleur overgespoten. De motor, die voorzien was van een te scherpe nokkenas, kreeg een nieuwe originele as. Alles werkt, ook de airconditioning. Hij is uitgerust met Grand Sport wielen en een verlaagde ophanging. Het kan opnieuw worden samengesteld volgens de wensen van de volgende koper!

Meer informatie op de Route59 website

Advertentie

Referentie
TKV-360028
Publicatie
19-12-2022
Categorie

Kenmerken

Merk
Model
Riviera
Bouwjaar
1965
Versnellingen
automatisch
Vraagprijs
€ 49.900

Verkoper

Naam
Route59 SRL
Adres

Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
Belgiƫ

route plannen
Telefoon
+32475708091
E-mail
terug naar overzicht andere Buick oldtimers
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Belgisch Brits Centrum - Britse oldtimers: verkoop, wisselstukken, onderhoud en restauraties
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Catawiki online oldtimer veiling
Classic Car Stories - aankoop, verkoop, onderhoud, reparaties
Claeys - oldtimer onderdelen
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Catawiki online oldtimer veiling
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Classictours - reizen op maat van oldtimerfanaten
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Red de Oldtimer
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Claeys - oldtimer onderdelen
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Catawiki online oldtimer veiling
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Classictours - reizen op maat van oldtimerfanaten
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Red de Oldtimer
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers