Te koop - Auto's

Citroën DS23 Break Beige '75

Gepost op:
10-06-2016
Merk:
Type:
DS23 Break Beige '75
Bouwjaar:
1975
Prijs:
€ 19.250
Details:
ID19, 20, 21, 23 Break (ID-F), een 'stationwagen' die op dezelfde wielbasis als de berline, door een aangepaste carrosserie en slimme constructie van dubbele achterkleppen, veel meer laad- en/of zitruimte biedt. De term 'break' (Franse uitspraak: Brèk) komt van het Nederlandse 'Brik', een naam van een koets met veel zitplaatsen.  De DS werd op6 oktober 1955 gepresenteerd op de autosalon van Parijs en sloeg in als een bom ("La Bombe Citroën"). De auto had verschillende eigenschappen en toegepaste technieken die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. Op de eerste dag werden 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week was dit zelfs opgelopen tot 80.000, een aantal dat de fabriek voor grote productieproblemen plaatste. Pas in de loop van 1956 kon men feitelijk beginnen met afleveren. In de tussentijd waren al heel wat bestellingen geannuleerd.
Eind 1956 kwam een eenvoudiger versie op de markt: de ID. De ID/DS werd door Citroën in verschillende uitvoeringen geleverd: berline, break, en décapotable. Daarnaast werden op basis van de 'break' door diverse carrosseriebouwers ook ambulances gebouwd. Daarnaast hebben tientallen andere carrosseriebedrijven in diverse landen speciale modellen op basis van de ID/DS gebouwd. Deze aanpassingen waren relatief eenvoudig mogelijk door een unieke combinatie van eigenschappen van de ID/DS; voorwielaandrijving, zelfdragend platformchassis, losse carrosseriedelen, hydraulisch systeem, kapitaalkrachtige doelgroep, en de grote oplage en lange productieperiode van het model.

De DS bereikte bij de verkiezing van de "auto van de eeuw" in 1999 de derde plaats (achter Ford T en Mini) en werd door een panel van vooraanstaande auto-ontwerpers, aangezocht door het Britse magazine "Classic & Sports Car", uitgeroepen tot "mooiste auto aller tijden". De ID19, 20, 21, 23 Break (ID-F) waren 'stationwagens' die op dezelfde wielbasis als de berline, door een aangepaste carrosserie en slimme constructie van dubbele achterkleppen, veel meer laad- en/of zitruimte biedt. De term 'break' (Franse uitspraak: Brèk) komt van het Nederlandse 'Brik', een naam van een koets met veel zitplaatsen.

Technische gegevens


Carrosserie
Lengte (cm): 502
Breedte (cm): 180
Hoogte (cm): 153
Wielbasis (cm): 325
Gewicht (kg) : 1435
Mechaniek
Motor: 4 cilinder-in-lijn 2300 cc, voorin
Kleppen: 8
Benzine systeem: carburator
Versnellingsbak: manueel, 5 trappen
Overbrenging: aan de voorwielen
Maximum vermogen: 115 pk DIN (124 pk SAE) bij 5500 t/m
Maximum koppel: 184 Nm bij 3000 t/m
Topsnelheid : 180 km/h
Foto's:
1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop 1975 Citroën DS23 Break Beige '75 te koop
Contact:
Oldtimerfarm
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
België
Tel. 0472401338
Gsm +32472401338