Te koop - Auto's

Audi - 60 L - 1969

Gepost op:
15-04-2018
Merk:
Bouwjaar:
1969
Details:
Audi 60L uit maart 1969. Tweedehands voertuig 4 cilinder voertuig.De Audi 60 L is oorspronkelijk uitgerust met een motor van 1,5 L 65 pk (AMAG), dit voertuig is sinds 1971 uitgerust met een 1,7 L 75 PK (Audi NSU). De vergunning voor het in omloop houden is aangepast met de nieuwe gegevens.Beoordeeld “normaal” op 25.08.2017 (geldig voor 2 jaar).Verschillende werkzaamheden aan de carrosserie gedaan: de rechter voorvleugel en de linker achtervleugel zijn opnieuw gespoten, de rest van de carrosserie is origineel. Onderhoudsbeurt uitgevoerd. Verschillende afstemmingen van de motor. Diverse onderhoudswerkzaamheden verricht aan de motor en de remmen. Herziene carburateur. Nieuw koelslangen, gerestaureerde radiator. Nieuwe waterpomp. Verschillende delen van de ontsteking. Nieuwe RVS Uitlaatlijn. Voorkant - achterkant remschijven / remblokken. Vervanging van alle remleidingen. enzovoorts. Facturen als bewijs (Audi onderdelen)Voertuig met 4 versnellingen met achteruit, de versnellingspook is op het stuur.Nieuwe banden, reservebanden + originele krik zijn in de kofferbak.Verschillende onderdelen worden geleverd.Zeer goed verzorgd voertuig.Laten we een aantal jaren terug gaan: in 1957 toen de autofabrikant, toen nog bekend onder de naam van Daimler-Benz, het bedrijf Auto-Union GmbH kocht. Op dat moment was Auto-Union een befaamde fabrikant van verschillende soorten voertuigen, van motorfiets tot bussen, en de distributie van hun producten was onder de merknaam DKW. Auto-Union zwoer toen bij de tweetaktmotor, wiens vraag aan het afnemen was. Ook presenteerde de fabrikant in 1963 de F102, uitgerust met de beroemde motor, tegen de waarschuwing van Daimler in die deze technologie als verouderd beoordeelde. Het moet gezegd worden dat op dat moment de Daimler-ingenieurs, onder leiding van de getalenteerde Ludwig Kraus, aan een model werkten met een viertaktmotor om de mislukte tweetakt versie te vervangen. De ingenieurs ontwikkelden daarom een viercilinder-in-lijn motor met 1,7 liter cilinderinhoud, met een bovengemiddelde brandstof-compressie. Deze nieuwe motor was geïnstalleerd in het Mercedes W119 prototype. Het was duidelijk dat dit prototype niet was ontwikkeld voor Mercedes, maar voor Auto-Union.Auto-Union wilde echter niets horen over een viertaktmotor en betoogde dat de tweetaktmotor DKW's kenmerk was. Het feit dat Auto-Union niet toegaf leidde tot zulke ellendige resultaten dat het bedrijf bijna zeker in de vergetelheid aan het zinken was De verkopen van de F-102 waren catastrofaal, alhoewel de Duitse economie „een droom was“ ten tijde van het "economische wonder", de periode van groei die na de Tweede Wereldoorlog volgde. Volkswagen AG profiteerde ook van deze onverwachte situatie en nam Auto-Union op 1 januari 1965 over. Radicale veranderingen werden uitgevoerd om Auto-Union te redden, die ondertussen een zware schuldenlast had. Zo begon de Ingolstadt fabriek met de productie, vanaf mei 1965, van maximaal 500 VW Kevers per dag, ook omdat de productiecapaciteit in Wolfsburg te laag was en Ingolstadt niet onder het werk bezwijken zou.Veel Auto-Union werknemers werden ontslagen nadat Volkswagen overnam. De ingenieur Ludwig Kraus maakte daar geen deel van uit en kon in zijn nieuwe rol als technisch directeur aan de slag en begon te werken aan de ontwikkeling van het model dat bekend is onder de naam van het project, de F-103. Stroomopwaarts (upstream) ontwikkeld, de "middelgrote-druk motor" volgens het principe van de viertakt werd geïmplanteerd in de oude F102 in de wetenschap dat 15 prototypes van dit model voltooid werden in het voorjaar van 1965 en F 103 genoemd werden. De middelgrote-druk motor had een hogere compressie dan een conventionele benzinemotor, maar lager dan een diesel, en vereiste een lood-bevattende brandstof. De aanduiding van deze motor is afkomstig van een zeer hoge gemiddelde werkdruk van die tijd. Dus moest het model uitgerust met de viertaktmotor met een andere naam gedoopt worden aangezien noch DKW, vanwege zijn gehechtheid aan de tweetaktmotor, noch Auto-Union in aanmerking werden genomen door Heinrich Nordhoff, toendertijd hoofd van Volkswagen. Door de vervanging van DKW met Audi, in navolging van de naam die toebehoorde aan Auto-Union, en die tijdens de jaren voorafgaande aan de oorlog een synoniem was geweest voor technische vooruitgang. Wel waren de vier onafhankelijke merken Audi, DKW, Horch en Wanderer toendertijd verenigd onder de naam van Auto-Union, vier namen gesymboliseerd in het logo van de vier in elkaar gevlochten ringen. De eerste nieuwe Audi werd geproduceerd op 13 augustus 1965, op het juiste moment voor de IAA (Internationale Autoshow) Frankfurt, die in september begon. Bij Auto Union waren de festiviteiten aan de gang. Het model werd in de volgende termen aangeprezen:De Audi is het enige voertuig met een middelgrote-druk motor. Het is ongebruikelijk, omdat het een hogere compressie geniet dan ieder ander vergelijkbaar model van de viertakt. Ook bijzonder vanwege zijn voorgangers („ouders“) Ontwikkeld door Mercedes-Benz. Gebouwd door Auto-Union.Omdat het onmogelijk was om een naam voor het project Audi F 103 overeen te komen, heette dit eerste model simpelweg Audi, zonder enige verdere aanduiding. Intern werd het echter Audi 72 genoemd, gezien het aantal paarden (paardenkracht). Het was een sedan met voorwielaandrijving, uitgerust met een viertakt, vier-cilinder motor met een verplaatsing van 1,7 liter. Het diende als een model voor de Audi 60 en Super 90, die een groot succes waren. Andere modellen volgden met motoren die tot 90 PK konden leveren, en niet te vergeten ook een stationwagen variant... Audi kan de laatste een succesvol model noemen. In feite werden er 470.000 exemplaren vervaardigd tot de productie werd onderbroken in 1972. Al onze beste wensen voor deze 50e verjaardag!
Foto's:
1969 Audi te koop 1969 Audi te koop 1969 Audi te koop 1969 Audi te koop
Contact: